Проблема, з якою працюю
Проблема, завдання, актуальність, практична спрямованість досвіду вчителя
Ми живемо в ті часи, коли англійська мова набула статусу мови глобального спілкування, і я, як вчитель, бачу своє завдання в лінгвосоціальній адаптації учнів до сучасних умов життя. Людина, що виходить на рівень міжнародного та міжнаціонального спілкування, повинна повною мірою володіти вміннями і навичками вираження своїх думок англійською мовою. Отже, комунікативна компетентність виходить на перше місце. Але комунікація, в свою чергу, потребує мотивації.
Мотивацію навчання учнів можна підвищити шляхом застосування інноваційних методів на основі особистісно-орієнтованого підходу.
У центр шкільної освіти на даному етапі поставлено розвиток і виховання культури людини, здатної впливати на власну освітню траєкторію, співвідносити її з національними і загальнолюдськими цінностями. І це, на мій погляд, дуже правильно!
Сьогодення вимагає від нас дієвого осмислення результатів своєї праці. Тому важливо урізноманітнювати і оновлювати сам процес навчання і виховання молоді. Це приводить до необхідності зайнятися пошуком нової технології навчально-виховного процесу. Вибір зроблений на користь технології інтерактивного навчання. Я вважаю, що таке навчання є прекрасною можливістю йти в ногу з часом, крім того, створює умови для розв'язання проблем в навчально-виховному процесі.
Інтерактивний режим роботи сприяє взаємодії вчителя і учня, при якому вчитель на кожну свою дію отримує адекватну відповідь з боку дітей.
Основне значення інтерактивних форм і методів навчання полягає в забезпеченні досягнення ряду найважливіших освітніх цілей:
v Стимулювання мотивації та інтересу в області навчання у розвитку сучасної іншомовної освіти;
v Підвищення рівня активності і самостійності учнів;
v Розвиток навичок критичного мислення, формування комунікативної компетентності учнів.
v Саморозвиток учнів, завдяки активізації мовленнєвої діяльності та взаємодії з вчителем та іншими учасниками освітнього процесу.
Таким чином, використовуючи інтерактивний підхід до навчання англійської мови, можна оптимізувати процес оволодіння навичками базового шкільного іншомовного спілкування і зробити його більш ефективним в умовах загальноосвітньої школи.
Ці методи найбільш відповідають особистісно-орієнтованому підходу, так як вони сприяють творчій організації (колективне, групове, навчання у співпраці), причому навчається і педагог, учні є суб'єктами навчального процесу. Педагог частіше виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи, творця умов для ініціативи учнів.
Крім того, інтерактивне навчання організоване на прямій взаємодії учнів зі своїм досвідом і досвідом своїх друзів, так як більшість інтерактивних вправ направлено до досвіду самого учня, причому не тільки навчального, шкільного. Нове знання, вміння формуються на основі такого досвіду.
Застосування інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови
«Хороших методів існує рівно стільки,
скільки існує хороши вчителів»
Залучення учнів до інтерактивної діяльності
Моя основна ідея навчально-виховної діяльності - вдосконалення викладання англійської мови через використання елементів інтерактивного навчання на всіх вікових етапах з 1 по 11 класи. Новизна, описуваної мною навчально-виховної діяльності із застосуванням елементів інтерактивного навчання, полягає в ідеї їх систематичного впровадження у викладанні іноземної мови (застосування на уроках та в позакласних заходах виходячи з підходу раціональності і корисності використання елементів інтерактивного навчання).
Провідними вимогами до уроку є:
- створення максимально продуктивної психологічної атмосфери у класі, заснованої на повазі та довірі до школярів;
- високий рівень мотивації навчальної діяльності;
- забезпечення практичної спрямованості навчання, що сприяє формуванню необхідних умінь і навичок учнів;
- досягнення всіма учнями необхідного рівня оволодіння знаннями, організація їх творчої діяльності;
- подолання недооцінки розвитку учнів;
- об'єктивне оцінювання знань учнів, як потужний стимул творчого комфорту;
- актуалізація опорних знань, їх постійне вживання на практиці, як умова ефективної організації урочної та позаурочної роботи з учнями і міцного засвоєння ними знань.
Варто також зазначити, що інтерактивне навчання може бути (на мою думку і є) специфічною формою організації пізнавальної діяльності. Це навчання може сприяти позитивному впливу, як на підвищення якості знань, так і на підвищення працездатності, трудової активності учнів, їх зацікавленості предметом. Воно має на увазі цілком конкретні та прогнозовані цілі. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну самостійність, що і робить продуктивним сам процес навчання. Навчальний процес організовується таким чином, що практично всі учні виявляються залученими в процес пізнання.
Хорошим прикладом може служити використання такого елементу інтерактивного навчання, як «ОЧІКУВАННЯ». Технологія елементу така: його варто застосовувати на початку уроку, коли разом з учнями визначаються дидактичні цілі уроку. Для цього на дошці вивішується чистий аркуш з написом «Очікування». Діти, після того, як дізналися про тему уроку висловлюють свої очікування від даної теми. Проходить спільна робота в режимі: учитель – учні (контролюється, щоб були правильно сформовані задачі уроку). Учні мають змогу висловити свої пропозиції (побажання) з приводу того, що вони хочуть дізнатися, яким чином і для чого? Записи ведуться маркером на ватмані (очікування дітей від уроку), а потім повідомляються конкретні цілі, вже враховуючи думку і побажання учнів.
Аналіз «Очікування» учителем має, безперечно, багато плюсів:
- вчитель може дізнатися про те, які питання цікавлять дітей за темою уроку;
- виявити первинне уявлення дитини з теми;
- отримати інформацію про нахили дітей, для того, щоб знати, яких труднощів можна очікувати;
- використовувати «Очікування» в якості аргументів в розмові з колегами, адміністрацією школи, батьками;
- допомогти дітям зрозуміти свою мотивацію, відчути себе особистістю, бажання якої враховується;
- порівняти досягнуті результати з «очікування»;
- розділити з дітьми відповідальність за результат.
Учні при застосуванні на уроці цього елементу мають можливість рефлексувати з приводу того, що знають і думають.
Головна ж ідея навчання в співпраці - вчитися разом, а не просто виконувати щось разом! Це робить процес вивчення предмета цікавим, формує і розвиває в учнів мотивований інтерес до англійської мови. Такі прийоми інтерактивного навчання спрямовані на посилення ролі активності учнів. На даний час існує суперечність між потребою суспільства в соціально активній, творчій, самостійній особистості і реальним станом навчального процесу у вітчизняній школі. Тому застосування інтерактивного методу навчання в школі є сьогодні дуже актуальним. Хоча думки педагогів на інтерактивні уроки розходяться: одні бачать в них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації школи, а інші, навпаки, вважають такі уроки небезпечним порушенням педагогічних принципів, вимушеним відступом педагогів під натиском розлінованих учнів, які не бажають і не вміють серйозно працювати. Особисто я прийшла до висновку, що застосування інтерактивних форм уроку збагачує не тільки учня, а й вчителя, розширює його методичний інструментарій, стимулює пошук, ініціативу, змушує його йти в ногу з часом. Метою застосування інтерактивного методу навчання є формування мотивованого інтересу до англійської мови, створення умови для розвитку мовленнєвої компетенції учнів у різних видах мовленнєвої діяльності, яка веде до взаєморозуміння, взаємодії, до спільного вирішення загальних питань. Завдання полягає в тому, щоб зробити кожен урок цікавим, захоплюючим і домагатися того, щоб він розвивав пізнавальний інтерес, спонукав учнів до активної участі в навчальному процесі.
Отже, існує кілька варіантів методу навчання у співпраці.
«Вчимося разом». Клас розбивається на різнорідні (за рівнем навченості) групи. Кожна група отримує одне завдання, яке є частиною якоїсь великої теми, над якою працює весь клас. В результаті спільної роботи окремих груп досягається засвоєння всього матеріалу. Таким чином, з самого початку група має ніби подвійне завдання: академічне - досягнення пізнавальної, творчої мети; соціальне, або соціально-психологічне - здійснення в ході виконання завдань певної культури спілкування. Роль вчителя - контроль. Цей варіант можна використовувати при вивченні граматики, при роботі з текстом.
Дослідницька робота учнів в групах - наступний варіант залучення учнів в інтерактивну діяльність. Акцент робиться на самостійну діяльність. Учні працюють індивідуально або в групах. Вони вибирають підтему загальної теми. Спільно складається доповідь, яка і підлягає презентації на уроці перед всім класом. Як на мене, то найдоцільніше використовувати цей варіант в проектній технології. Приміром, учні 8 класу виконали мініпроект «Ласкаво просимо в Україну» в Power Point. Діти з великим інтересом працювали над створенням проекту, де вони показали, як туристи можуть дістатися до України, чим вони можуть зайнятися взимку, влітку, які пам'ятки вони можуть побачити: музей, туристичний центр, пам'ятники. Таким чином, творча робота дає можливість учням не лише глибше вивчити тему, але і значно розширює їх загальний кругозір, вчить спілкуванню, вмінню самостійно здобувати і відбирати необхідний матеріал, дає можливість розвитку не тільки колективної творчості, а й індивідуальних талантів і здібностей учнів.
Крім названих елементів інтерактивного навчання я часто застосовую і такі форми групової роботи в «інтерактиві», як:
· «Мозковий штурм» - спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Мета “мозкового штурму” чи “мозкової атаки” в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу;
· «Мікрофон» - надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію;
· «Метод ПРЕС» навчає учнів виробляти й оформлювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стилістичній формі, переконувати інших;
· «Нескінчений ланцюжок». Одна з форм обговорення дискусійних питань, метою якої є розвиток в учнів навичок прийняття особистого рішення та вдосконалення вміння аргументувати свою думку.
Ці форми ефективні в тому випадку, якщо на уроці обговорюється якась проблема в цілому, про яку у школярів є вже початкове уявлення, отримані раніше на заняттях або в життєвому досвіді. Важливо, щоб рівень обговорюваної проблеми дозволяв перейти до широкого визначення проблеми та подальшого її вирішення.
Описаний досвід роботи, з застосуванням елементів інтерактивного навчання, дозволяє оптимально поєднувати традиційні (репродуктивні) і нетрадиційні методи навчання, сприяє організації особистісно-орієнтованого навчання, допомагає конструювати зміст освіти, спрямований на розвиток творчої освітньої діяльності учнів, сприяє формуванню світоглядних орієнтацій через розвиток особистого потенціалу - індивідуальних можливостей і здібностей школярів, а значить допомагає у вирішенні основного завдання.
Отже, можна зробити певні висновки, що робота в системі допомогає в реалізації поставлених завдань навчально-виховного процесу. Я вважаю, що найбільш важливою компетенцією сьогоднішнього дня є необхідність оволодіння новими технологіями, усвідомлення їх сили і слабкості, здатність вчитися все життя, усвідомлювати необхідність безперервної підготовки в професійному плані, а також постійний поступальний рух в особистому та суспільному житті.
Мотивацію навчання учнів можна підвищити шляхом застосування різноманітних методів, приділяючи увагу індивідуальним здібностям дітей. Тому до тих методів, які вже були напрацьовані: систематичне використання кольорових ілюстрацій, додаткових джерел інформації (газети, журнали, методичні посібники, підручники різних авторів), аудіо записів, схем, я вважаю доцільним використання на уроках інтерактивної дошки. Використовувати інтерактивну дошку дуже зручно під час навчання читання та аудіювання, письма та усного мовлення. Це дає величезні переваги в роботі на уроці. Учитель, що володіє навичками роботи на комп'ютері, значно економить час і сили при підготовці до уроку. Його уроки стають набагато цікавішими для учнів. При навчанні іноземної мови є маса можливостей використання даного технічного засобу. Ми можемо поміняти місцями частини тексту, щоб учні відновили послідовність, вилучити деякі ключові слова або вирази з тексту. Можемо спроектувати на дошку необхідні ілюстрації, фотографії, що значно полегшує розуміння прочитаного або почутого і спрощує роботу. Існує ще багато інших можливостей використання інтерактивної дошки на уроках іноземної мови при наявності Iнтернету.
Такі елементи новизни не залишаються не поміченими. Учні по-іншому починають ставитися до вчителя, що шукає нові форми і методи роботи, підвищується пізнавальний інтерес до вивчення предмета. Звичайно ж, традиційні форми і методи навчання учнів залишаються дійовими, але тепер розбавляються найсучаснішими ІК технологіями.
Звичайно, дітям дуже подобаються уроки з використанням інформаційно-комунікативних технологій. В результаті застосування ІКТ на уроках підвищилася пізнавальна активність та мовленнєва діяльність учнів. В даному випадку виправдовується метод навчання у співпраці (не тільки між дітьми, але і з вчителем).
Які цілі та завдання ставить перед собою сучасний учитель?
Перш за все, варто пам’ятати, що діти вчаться у того вчителя, котрого люблять. За словами В. О. Сухомлинського «...улюбленим учителем підлітка, юнака, дівчини стає той, хто щодня відкривається перед допитливим юним розумом і полум'яним серцем якоюсь новою гранню. Якщо ви хочете бути улюбленим учителем, турбуйтесь про те, щоб вихованцю вашому було що у вас відкривати. Якщо ж ви кілька років один і той самий, якщо день, що минув, нічого не додав до вашого багатства, ви можете стати осоружним і навіть ненависним».
Завданням кожного з нас є зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору.
Використовуючи на уроках англійської мови комп’ютерні технології, я прийшла до висновку, що вони допомагають:
Ø залучати пасивних слухачів;
Ø робити заняття більш наочними;
Ø забезпечувати навчальний процес новими, раніше недоступними матеріалами, які допомагають учням виявляти їх творчі здібності;
Ø привчати учнів до самостійної роботи з матеріалом;
Ø забезпечувати швидкий зворотний зв'язок;
Ø підвищувати інтенсивність навчального процесу;
Ø виховувати терпимість, сприйнятливість до різноманітності культур і духовного досвіду інших народів;
Ø підвищувати пізнавальну активність учнів, а саме, бажання вивчати предмет;
Ø об'єктивно оцінювати дії учнів;
Ø накопичувати статистичну інформацію в ході навчального процесу;
Ø реалізовувати особистісно-орієнтований і диференційований підходи в навчанні;
Ø дисциплінувати самого вчителя, формувати його інтерес до роботи;
Ø знімати такий негативний психологічний фактор, як «боязнь відповіді»;
Ø підвищувати рівень розвитку психологічних механізмів (уяви, уваги, пам'яті);
Ø активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін.).
Уроки з використанням інформаційних технологій
Вивчення англійської мови з використанням ІКТ дає дітям можливість брати участь у тестуванні, у вікторинах, конкурсах, олімпіадах, що проводяться в мережі Інтернет, листуватися з однолітками з інших країн, брати участь в чатах, відео конференціях. Учні можуть отримувати будь-яку інформацію з проблеми, над якою вони працюють, а саме: лінгво-країнознавчий матеріал, новини з життя відомих людей, статті з газет і журналів, необхідну літературу і т.д.
Класичні та інтегровані уроки в супроводі мультимедійних презентацій, on-line тестів та програмних продуктів дозволяють учням поглибити знання, отримані раніше, як кажуть в англійській приказці - " I have heard and forgotten, I saw and remembered (Я почув і забув, я побачив і запам'ятав)".
Хотілося б зупинитися на найбільш часто використовуваних мною ІТК на уроках англійської мови:
Інтернет-ресурси
Можливості використання Інтернет-ресурсів величезні. Глобальна мережа Інтернет створює умови для отримання будь-якої необхідної учням і вчителям інформації, що у будь-якому місці земної кулі: новини, країнознавчий матеріал, зарубіжну літературу т.д.
На уроках англійської мови Інтернет допомагає мені вирішити цілий ряд завдань: сформувати навички та вміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі; вдосконалювати вміння писемного мовлення школярів; поповнювати словниковий запас учнів; формувати у школярів стійку мотивацію до вивчення англійської мови. Крім того, робота спрямована на вивчення можливостей Інтернет-технологій для розширення кругозору школярів, налагоджувати і підтримувати ділові зв'язки і контакти зі своїми однолітками в англомовних країнах.
Комп'ютерна лекція
Комп'ютерна лекція, розроблена засобами Power Point - це тематично і логічно пов'язана послідовність інформаційних об'єктів, що демонструється на екрані або моніторі. В ході лекції використовуються різні інформаційні об'єкти: зображення (слайди), звукові та відеофрагменти. Ефективність роботи зі слайдами, картинами та іншими демонстраційними матеріалами буде набагато вищою, якщо доповнювати їх показом схем, таблиць. Після таких уроків вивчений матеріал залишається в учнів в пам'яті як яскравий образ і допомагає вчителю стимулювати пізнавальну активність школяра.
Найчастіше у своїй практиці я проводжу уроки комбінованого типу, де мають місце і опитування домашнього завдання, і пояснення нового матеріалу.
Програма розробки презентацій Power Point дозволяє підготувати матеріали до уроку, комбінуючи різні засоби наочності, максимально використовуючи переваги кожного та нівелюючи недоліки.
Я використовую такі типи уроків з використанням презентацій в програмі Power Point:
1) лекційні, які мають головною метою, не ілюструвати, а візуально дати складний матеріал для запису учням в зручній формі;
2) уроки - ілюстрації за темами, де існує необхідність яскравих зорових образів,
3) уроки - наочні посібники, що допомагають як зразки, створювати учням подібні роботи самостійно.
І останнє, що необхідно відзначити: використовуючи слайд - фільми, інтерактивні моделі, можна здійснювати диференційований, індивідуальний підхід в роботі з учнями, які володіють різним ступенем освоєння навчального матеріалу.
На закінчення хотілося б сказати, що в сучасних умовах пред'являються все більш високі вимоги до процесу навчання іноземним мовам. Обсяги інформації стрімко зростають і сучасні способи їх зберігання, передачі та обробки перестають бути ефективними. А комп'ютерні технології представляють великий спектр можливостей для підвищення продуктивності навчання.
Застосування сучасних технологій в освіті створює сприятливі умови для формування особистості учнів і відповідає запитам сучасного суспільства.
Використовуючи інформаційні ресурси мережі Інтернет, можна, інтегруючи їх у навчальний процес, ефективніше вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на уроці англійської мови:
1)формувати навички та вміння читання, безпосередньо використовуючи матеріали мережі різного ступеня складності;
2) удосконалювати вміння аудіювання на основі автентичних звукових текстів мережі Інтернет, також відповідно підготовлених учителем;
3) удосконалювати вміння монологічного і діалогічного висловлювання на основі проблемного обговорення, представлених вчителем або одним із учнів, матеріалів мережі;
4) вдосконалювати вміння писемного мовлення, індивідуально або письмово складаючи відповіді партнерам, беручи участь у підготовці рефератів, творів, інших епістолярних продуктів спільної діяльності партнерів;
5) поповнювати свій словниковий запас, як активний, так і пасивний, лексикою сучасної англійської мови, що відображає певний етап розвитку культури народу, соціального і політичного устрою суспільства;
6) знайомитися з культурознавчими знаннями, що включають в себе мовний етикет, особливості мовної поведінки різних народів в умовах спілкування, особливості культури, традицій країни досліджуваної мови;
7) формувати стійку мотивацію іншомовної діяльності учнів на уроці на основі систематичного використання «живих» матеріалів, обговорення не тільки питань до текстів підручника, а й актуальних проблем, що цікавлять всіх і кожного.